Ontstaan

Het idee voor een vrouwenkoor ontstond tijdens een feest ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan van het Zeister Mannenkoor. Op initiatief van dirigent Arie Perk heeft een aantal echtgenotes toen iets ingestudeerd om dat als verrassing voor hun zingende mannen op de feestavond ten gehore te brengen. Men was zo enthousiast over dit optreden, dat besloten werd een vrouwenkoor op te richten: Het Zeister Vrouwenkoor was een feit.

Sindsdien is het koor gegroeid met als maximum in 2019 70 leden en wordt het regelmatig uitgenodigd voor optredens en verzorgt het zelf diverse concerten. Op dit moment, juni 2022, zijn bijna 50 vrouwen lid.

Arie Perk nam in 2021 door persoonlijke omstandigheden, na bijna 20 jaar afscheid van het Zeister Vrouwenkoor.

De muzikale leiding is vanaf 1 oktober 2021 in handen van Jasper Witteveen.

Het Zeister Vrouwenkoor wordt op de piano begeleid door Guy van Beek. Het enthousiasme van koorleden, dirigent en pianist zijn nog even groot als bij de start.

Het eerste lustrum op 21 april 2007 werd gevierd met een concert in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Ook de viering van het 10-jarig jubileum in april 2012 vond plaats in dezelfde kerk. In 2014 vierde het koor haar 12,5-jarig bestaan met een speciaal concert in de Noorderlichtkerk.

Optreden in de Amandelhof-2008

In februari 2017 was er in De Oosterkerk het Drie Volkoren Concert, waaraan naast het Zeister Vrouwenkoor ook het Zeister mannenkoor en het gemengd koor Cantiamo meewerkte, alle onder leiding van dirigent Arie Perk.

In april van 2017 heeft Het Zeister Vrouwenkoor haar 15-jarig bestaan gevierd met een geslaagd concert in de Kapel Dijnselburg in Zeist en met o.a. een boottocht op de Lek.

boottocht 15-jarig jubileum

Het vriendenconcert op 17 november 2018 in de Oosterkerk samen met het Zeister Mannenkoor en het Georgisch Ensemble Khareba & Gogia was een daverend succes.

Vriendenconcert met Khareba en Gogia-2018

Helaas konden in de corona periode 2019 tot en met 2021) geen repetities en concerten plaatsvinden, maar wij hopen in september 2021 ons vierde lustrum met een mooi concert o.l.v Jasper Witteveen en aan de piano Guy van Beek te kunnen vieren!

Wij repeteren op maandagmiddag van 14.00 tot 16.00 in het Torenlaantheater, Torenlaan 38, Zeist.